,

Verstand van gevoel als oplossing voor je probleem

Loop je ook weleens vast in een situatie en wat je ook bedenkt, je komt er niet uit?

Je piekert en bedenkt scenario’s over hoe je het aan moet pakken of op kunt lossen, maar het helpt allemaal niet.

Dikke kans dat je de oplossing op de verkeerde plek zoekt!

Huh?

Veel mensen proberen problemen op te lossen door er goed over na te denken en dan over te gaan tot actie. Of door er anders over te gaan denken, zodat het geen probleem meer is.

Je zoomt even goed in op het probleem. En dat werkt heel vaak heel goed.

Maar soms werkt het helemaal niet. Wat je ook bedenkt, hoe erg je de situatie ook analyseert, je onrust wordt alleen maar groter. Je humeur wordt slechter en soms zie je het zelfs helemaal niet meer zitten.

Bijvoorbeeld als je een probleem hebt op je werk: het houdt je al maanden bezig, je hebt al van alles geprobeerd maar niks lijkt te werken. Je wordt somberder en somberder en vraagt je af of je in een burn-out aan het raken bent.

Of je relatie loopt niet lekker en je bent aan het denken waar het mee te maken heeft. En hoe het zo gekomen is en hoe je het weer goed kunt krijgen. Maar je kunt niks bedenken. Je wordt moedeloos en vraagt je af of je niet beter met je relatie kunt stoppen.

De reden waarom je zo hard aan het denken bent is omdat je hersenen situaties logisch willen maken. Zo zijn je hersenen aangelegd. Want als iets logisch is weet je ook wat je moet doen om het op te lossen. En als je het oplost verdwijnt het probleem. Eigenlijk heel logisch, toch???

Dus: denken is heel handig, alleen soms niet. Om te weten wanneer denken handig is en wanneer niet heb je maar een kleine check nodig:

  • word je rustig van denken of levert het je wat op? Dan ben je goed bezig!
  • Word je onrustig van denken, denk je steeds in hetzelfde rondje of worden de problemen steeds groter? Stop met denken! (Niet effectief denken noemen we ook wel piekeren).

Ok. Nu weet je dat je, als je onrustig wordt van denken (als je piekert) beter kunt stoppen met denken. Maar wat dan wel?

Om dat uit te leggen hebben we eerst een klein beetje theorie nodig over je hersenen. Zoals je ongetwijfeld weet heb je twee hersenhelften. Maar je hersenen lopen eigenlijk nog een stukje door, in je ruggenmerg. In het Engels heet dat het ‘Embodied Brain’. De Nederlandse vertaling zou iets zijn van ‘het ingebedde brein’.

Je lichaam geeft je via het ruggenmerg signalen over hoe het met je gaat. Niet alleen of je het koud hebt of dat iets pijn doet. De zenuwbanen in je ruggenmerg geven je ook door hoe het met je is. Die zenuwen noem ik je emotionele bedrading. Via die bedrading krijg je door of er gevaar dreigt, of je over je grenzen gaat, of je iemand mist, of iets goed voor je is en of iemand te vertrouwen is bijvoorbeeld. Al die signalen komen via de emotionele bedrading in je ruggenmerg in je rechterhersenhelft aan.

Nu is er een belangrijk verschil tussen je linker en je rechterhersenhelft. Je linkerhersenhelft is analytisch, logisch en verbaal. Met je linkerhersenhelft denk je. Je rechterhersenhelft is creatief, associatief en non-verbaal. En hier zit ook je gevoel. Dat wil zeggen: de gevoelssignalen die via je ruggenmerg worden doorgegeven komen hierbinnen en worden hier gecodeerd.

Om het systeem goed te laten werken zijn er twee belangrijke stappen nodig.

  • De signalen vanuit de emotionele bedrading in je ruggenmerg moeten aankomen in je rechterhersenhelft.
    Dat merk je doordat je je bewust bent van wat je voelt.
  • De signalen vanuit je rechterhelft (je gevoel) moeten de juiste betekenis krijgen. Je weet dat je de juiste betekenis hebt als je rustig wordt.

Klinkt bijna te simpel om waar te zijn niet?
Als het goed werkt is het dat ook!

Je hebt vast weleens ervaren dat je ergens heel boos over werd: dat je je echt boos voelde. En dat dat was omdat het oneerlijk was, of onrechtvaardig. En zodra je je dat gerealiseerd had en het -in je hoofd of tegen iemand- benoemd had, dat de boosheid dan langzaam wegzakt?

Het kan echter ook heel makkelijk misgaan. Dat gebeurt als de signalen niet goed doorkomen in je rechterhersenhelft of als de koppeling tussen gevoel en denken niet goed verloopt:

Je kunt niet goed voelen
Dit houdt in dat je de signalen vanuit je lichaam niet goed opmerkt. Dat kan komen omdat je het nooit geleerd hebt. Of omdat je je ooit zo bang of afgewezen hebt gevoeld dat je hersenen hebben besloten dat ze gevoel gewoon niet meer doorgeven. Ter bescherming. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je iets heel traumatisch hebt meegemaakt. Het signaal wordt al opgevangen voordat het in je rechterhersenhelft komt en wordt retour lichaam gestuurd. Dit signaal wordt in je lichaam opgeslagen als spanning. Mensen die iets heftigs hebben meegemaakt hebben vaak veel spanning in hun lichaam omdat het normale proces van verwerking niet meer werkt.

Wil je meer weten over hoe je lichaam reageert op traumatische situaties? Peter Levine heeft een boek geschreven dat hier verder op in gaat: De Stem van je lichaam.

Je voelt wel maar je geeft er niet de juiste betekenis aan
Vaak is je gevoel niet goed duidelijk: je voelt je gestrest of onrustig, maar weet niet precies wat je voelt. Je staat er ook niet zo lang bij stil.

Vervolgens gaat je linkerhersenhelft wel aan het werk. Want zo is je linkerhersenhelft geprogrammeerd: als er gevoel is moet er een betekenis komen. Maar het is net als met iemand die maar half luistert en dan volstrekt zijn eigen weg gaat: er is geen verbinding meer. Waarschijnlijk herken je het wel: dat zijn de momenten waarop je gaat piekeren. De gedachten komen wel, maar je wordt er niet rustig van.

De oplossing
Je voelt het waarschijnlijk al aankomen – leuke woordspeling- maar de oplossing ligt bij beter voelen. Als je rustiger wilt worden heb je je rechterhersenhelft, je gevoel nodig. Dat is niet soft en zweverig en misschien ook niet heel erg sexy, maar juist heel erg verstandig!

Als je goed voelt welk signaal je lichaam je geeft kun je makkelijker de juiste betekenis vinden en een betere strategie of oplossing kiezen.

Wil je meer weten over hoe je gevoel en je hersenen werken? In januari 2018 verschijnt mijn boek “Gevoel is heel logisch – als je weet hoe het werkt’. Hierin vind je ook een praktische handleiding over hoe je goed kunt voelen. Je kunt je hier alvast aanmelden als je op de hoogte wilt worden gehouden van de oplevering van het boek en alle nieuwe blogs en artikelen die ik de komende tijd ga schrijven..

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *